Három nap az Őrségben

Nyugat-Magyarország néprajzi tájegysége rengeteg, szétszórt látványosságát jártuk be gyalog és kerékpárral három és fél nap alatt. A tájegység jellegzetessége a viszonylag csapadékos idő, melynek köszönhetően páratlanul zöld a környezet.

Reggeli chill

Az első napon egy kerékpáros túra volt a cél. Ehhez nincs sok szervezésre szükség, az Őrségben viszonylag egyszerű dolgunk van, mert 6, előre kijelölt kerékpáros túraútvonal áll rendelkezésre. Ezek viszonylag jól ki is vannak táblázva, mi az 5-ös körrel kezdtük, amelyik a leghosszabb. A Vadása-tó melletti kempingből indultunk észak felé. Őrimagyarósd után egy murvás szakaszon jutottunk el Felsőmarácra, ahonnan ismét aszfalton eljutottunk a Himfai Parkerdő bevezető útjára, melyen eljuthatunk a Himfai Környezetvédelmi-tóhoz. Érdemes itt eltölteni némi időt, piknikezni, csodálni a tó élővilágát.

Himfai Környezetvédelmi tó

A relaxáció után nyugatra folytatódik az út, majd dél felé kanyarodva eljutunk Iváncra, ahol tehetünk egy kitérőt Hegyhátszentmárton felé, majd folytatódik az út Viszák felé. Mielőtt még betérnénk a faluba, az út bal oldalán megláthatjuk Tündérkertet, ahol átérezhetjük a kert-ember életérzést. Viszákot elhagyva egy emelkedő után jobbra kell kanyarodni, itt egy murvás úton jutunk el Ispánk fölé. Ispánk mellett eljutunk Őriszentpéterre, ahol megleshetjük annak látnivalóit. Mi itt betértünk a Zala Parti Betérő Pizzériába, ahol már kétszer is megebédeltünk, de pizzát egyszer se ettünk. (Jól néztek ki a pizzák, de nem kóstoltuk.) Itt megjegyezném, hogy hatalmas gasztronómiai élményekre ne számítsunk ebben a térségben, egyedül a Pajta nevű, fine dining étterem alkalmas erre, de oda vastag pénztárca és előzetes foglalás híján ne próbáljon meg senki se bejutni. Az étteremből falvakon és egy újabb murvás szakaszon keresztül jutottunk vissza a kempingbe.

Őrségi 5-ös kerékpártúra

A második napon a Hármashatárhoz vezetett utunk, oda gyalog érdemes menni. A Mozgásvilágon található egy túra, mely Felsőszölnökből indul. A faluba Szlovénián át vezetett az utunk, szép, színes kis falvakon keresztül. Az ajánlott útvonalat követve először a vasfüggöny emlékművet értük el, ahol az ember eszébe jut, hogy milyen jó a mostani, szabad életünk.

Őrtorony a vasfüggönynél

Ezt követően a zöld jelzés mentén elértünk egy tisztáshoz, ahol a zöld balra lekanyarodott, a piros meg egyenesen tovább ment az osztrák oldalra. Itt a pirosat követve elértük Ausztriában a grüne Streifét, ami mentén eljutottunk a Hármashatárhoz, ahol egy perc alatt három országba lehet ellátogatni. Innen újra az útleírást követtük és a piros háromszög mentén visszajutottunk Felsőszölnökbe.

Hármashatár

A harmadik napon Őriszenpéterből indult kerékpáros túránk, az Őrség-2 jelölt útvonal mentén. Rengeteg fazekasműhely mellett, szép falvakon át vezet az út a fényjátékáról híres Veleméri Szentháromság templomhoz.

Veleméri Szentháromság templom

A kellemes útvonal végül egy részben murvás úton vezet vissza Őriszentpéterbe. A bringázás után maradt még a napból, így volt időnk megnézni a szőcei tőzegmohás láprétet, ahol körülbelül egyórás séta vár egy szép, igényes tanösvényen.

Szőcei Tőzegmohás Láprét

Utolsó nap, a hazaút előtt még a közelben található Szalafő Pityerszer Skanzen felé tettünk egy kitérőt, ahol vadlovak és bölények mellett régi háztípusokat lehet megcsodálni. Mind közül a legérdekesebb számomra a füstös ház volt, ahol az emberek télen teljes füstben éltek, mert az fűtötte a házat, az ajtón tudott kimenni, nem volt kéménye.