Interrail Európa túra: Felszerelés és tervezés – 2.rész

A cikk előző részében leírtam, hogy merre terveztünk menni az Európa túra során és miért pont arra. Elkezdtem felvázolni a felszerelést, lett hátizsákunk és került bele sátor is! Ha érdekel, hogy mit írtam az első részben kattints ide!

Monaco, Monte Carlo egyik gyönyörű öble. Ahhoz, hogy sok ilyen szép helyre eljussunk, nagyon ügyesen kellett pakolnunk!

Szóval a hátizsákba beraktuk a sátrat, a sátorba pedig derékalj is szükséges az alváshoz. E nélkül nehezen alszik az elkényelmesedett városi gyerek, hacsak nem sima a terep, de még azon is kényelmesebb matracon aludni. Jó a polifoam, én azonban a felfújható derékaljat preferálom, nem sokkal nehezebb, kisebb helyen elfér és sokkal kényelmesebb. A decathlonban régebben olcsóbban (2-3 ezer forint), ma már 10 ezer forint körül kaphatóak a felfújható matracok, a polifoam kétezer forint körül van.

A sátorban, alattam a sárga derékalj. Kényelmes, főleg ha a meteorák csodás panorámájára ébred az ember!

Hálózsákot az Aldiban vette nekünk az egyik kedves szponzor, potom 10 euróért, hasonló árú (bár valószínűleg rosszabb minőségű, ki kell fogni…) hálózsákok kaphatóak bármely nagyobb szuper közértben. Azt gondolom, hogy egy nyári túrára (Skandináviába persze melegebb szükséges) elég egy 10 fokos hálózsák. Lehet ebből is profit szerezni, nekem az Aldis bőven megfelelt, nagyon olcsó és nem rossz kidolgozású. A profi hálózsák 10 ezer forinttól kezdődik és nem sokkal könnyebb/melegebb, meg azt nem szívesen pakolnám le mindenhova (pl. vonatpadló, pályaudvar koszos padlója).
Talán egyszer fáztunk benne, a szeles tengerparton, a hideg homokon kicsit kevésnek bizonyult, de ilyenkor jön jól (az egyébként előzőleg általam ökörségnek kikiáltott) össze-zipzározhatóság. Ezért is fontos, hogy olyannal menjünk, akivel fűt bennünket a szerelem. Szóval igen a barátnőmmel vágtam neki ennek az elborult ötletnek, főként az ő hibája, mert azt mondta, hogy legyen, menjünk. Biztos jó buli lett volna barát(okk)al is, de talán jobban tűri a szerelem a másik hülyeségét egy hónapig, nulla-huszonnégy órában. Nem bántam meg, sőt jobb ötlet volt, mint a sátor megvétele.

Corfu, felettünk az égető nap. Az üres és nyugodt partokat nehéz megtalálni!

Az elindulás előtt nem sokkal birtokomba került egy vízhatlan zsák, Lowe Alpin gyártmányú. Egy ilyen beszerzése is nagyon hasznos, mert akkor is megvédi a cuccaidat, ha már a táska is átázott. Én 25 litereset vittem, minden belefért, persze kérdéses, hogy mi az a „minden”. Törekedtem a pakolás során arra, hogy víztűrő felszerelés kerüljön a túrazsákba, ezért a vízhatlan zsákba csak a ruhák, töltők, SD kártyák kerültek, meg természetesen az irataink és a vonatjegy. A dry bag egyébként akkor is jól jön, ha olyan helyre szeretnénk nem víztűrő cuccot vinni, ahova csak vízen keresztül vezet az út.

500 méter sziklamászás, 200 méter úszás és megérkezünk a paradicsomba!

Persze lehet hajót meg vízi biciklit bérelni, hogy elérjük azokat a partszakaszokat ahol már nincsen senki és nyugodtan lehet fürdőzni,mint egy lakatlan szigeten, azonban ez luxus, úgyhogy mi úsztunk. A biztonság kedvéért úszás közben mindig a fejem fölé tettem a zsákot és persze fontos, hogy ha lezárjuk a zsákot, hagyjunk levegőt a tetejére (csak úszáskor, különben helyet foglal). Ez a módszer megmenti az elsüllyedéstől, ha esetleg kiesne a kezünkből. Nem lehet vele túl gyorsan haladni, de azokon a szakaszokon, ahol lehetetlen a part menti sziklákon mászni nekem teljesen megfelelt.

Nem túl jó érzés, de kibírható. Cserébe lesz ennivaló, az egész napos fürdőzés mellé!

Alacsony költségvetésű túránk másik fő alkotóeleme az olcsó ennivaló kivitelezése volt, ehhez egy dechatlonos gázfőzőt vittem, egy kisebb és egy nagyobb palackkal. Leginkább levest és teát főztünk vele, valamint raviolit. Fontos, hogy kerüljön a pociba némi meleg étel, ez viszont időigényes. Főzőcskézni nem nagyon értünk rá, ezért legközelebb nem biztos, hogy magammal vinném.

Ebéd egy parkolóban, a meki előtt

Akinek van türelme, ideje és indíttatása, hogy naponta használja és bírja a raviolit az mindenképpen vigye magával. Mi főként nagyon finom francia bagetten és sajtokon tengődtünk a túra elején, Spanyolországban, Portugáliában és Olaszországban éheztünk (kivéve, ha szembejött velünk egy francia Carrefour), Görögországban meg természetesen ott volt a sok gyros. Jó konzerves étel még a mexikói chili-s bab rizzsel, ami nagyon finom, olcsó és tartalmas.

Párszor beültünk étterembe is, természetesen kizárólag helyi ízekért! Életem egyik legfinomabb baklavája, 5 órás, napon égős, hegyre caplatós túra után

Az étkezéshez nem elengedhetetlen, de hasznos az evőeszköz: két főre egy kanál, egy villa és egy vadásztőr bőven elegendő. A tőr Gerber gyártmányú, van rajta tűzgyújtó szerszám (jól jött, amikor tönkrement az egyetlen öngyújtónk) és vészsíp. Az enyém elég nagy kés nem kell ekkora, de én félős vagyok, leginkább önvédelmi célra szántam, erre szerencsére nem volt szükség.
Önvédelmi célra szereztem még be egy gáz-sprayt, vész esetén ez is hasznos (többet ér, mint egy kés, amit a hozzá nem értők (mint én) nem tudnak szakszerűen használni, egy utcán felnőtt harci malac hamar kicsavarhatja a kezedből és ellened fordíthatja a saját fegyvered).

Ilyen a Gerber tőr, picit talán túl nagy, de legalább veszélyes (Forrás)

A gáz-spray kicsi, könnyű és nagyon fáj, ha célba ér, arról nem is beszélve, hogy vészesebb helyeken (pl. Tangier) biztonságérzetet nyújt, ha ott lapul a zsebünkben. Azért igyekezzünk elkerülni a konfliktusokat és legvégső esetben használni ezeket az eszközöket, mert a legtöbb esetben nem sok esélyünk van, főként idegen helyen. Nem számít legvégső esetnek, ha a táskát, ruhát próbálják tőlünk elvenni, rosszabbul járhatunk, ha ellenállunk. Inkább adjunk oda mindent, még mindig jobb ruhátlanul besétálni egy követségre segítségért, mint elvérezni a földön egy kameráért vagy egy telefonért.
Ruházat: ezt a részt nem bonyolítottuk túl, három felső, egy pulcsi, egy hosszú farmernadrág, egy rövidnadrág, egy fürdőnadrág, három pár zokni, három alsónadrág (barátnőm ezt megfejelte még vagy tíz bugyival természetesen -a komfortérzet növelése ebben és néhány szépészeti kenceficében, valamint egy fésűben nagyjából ki is merült). Kabátként softshell dzsekit vittünk (Trangoworld, Mountex), ami meleg és víztűrő.

Ilyen, amikor Olaszországban megered az eső…

A kabát és a táska fölé jött nagy esőben egy szemeteszsák-szökevény nejlon esővédő huzat (nejlonponcsó), ebből is lehet profibbat vinni (a mienk nagyjából kétszáz forintba kerülhetett), nem számítottuk sok esőre (kellett volna), ezért ezt vittük egy kedves szponzor jóvoltából. Annyira naivak voltunk eső kapcsán, hogy a nejlonponcsó is csak vész esetére került be, mivel nagyon kicsi és könnyű, utólag visszagondolva végtelenül hasznosnak és elengedhetetlennek minősült.

Próbálunk stoppolni, vizesen. Nem örülünk az esőnek, mert így nehezebben vesznek fel…

Cipő tekintetében a három éves, kiöregedett Nike futócipőre esett a választás. Könnyű, nagyon kényelmes, sétálásra alkalmas. Gondolkodtam, hogy két cipőt viszek, a futócipő mellé még egy magas-szárú bakancsot, végül nem vittem és jól megvoltam. Hozzáteszem,hogy tizenöt km után igen jólesett volna egy váltáscipő, de a szükség nagy úr, ki lehet bírni.

Szárad a cipő a vonatban. Egy kissé magyaros, de annál hatékonyabb megoldás.

Az utazások során kapcsolat tartás és információ szerzés szempontjából előnyös, ha okostelefont viszünk. Nálam nem volt cél, hogy játszani, szórakozni tudjak rajta, úgy gondoltam kevesebbet lát az ember, ha a mobilját nyomkodja… Egy Motorola Defy+ vittem, ami ütés- és vízálló, már jó öreg, úgyhogy nem keltettem vele nagy feltűnést (a barátnőm butatelefont hozott, kizárólag telefonálásra).
Tudtunk vele internetezni, és ami a legfontosabb, tudtuk vele használni az Eurail Rail Planner applikációját, ami offline mutatja az összes vonat menetrendjét Európában. Nagyon hasznos, ha az ember vonattal utazik, azonban arra figyelni kell, hogy például a helyi sztrájkokat (mivel offline) nem jelzi (történetesen pont egy olasz vonat sztrájk kezdetekor terveztünk a vonaton éjszakázni, de egyéb bonyodalmakat is eredményezett, amiket majd még kifejtek).

Motorola Defy, egy nagyon jó ütésálló okostelefon, sajnos már elavult. (Forrás)

A telefon töltésénél szóba jött nálam napelemes töltő, vagy powerbank használata, végül nem vittem. Olaszországban jól jött volna (igen, ezzel az országgal volt a legtöbb gond), tekintve, hogy egyik vonaton se volt konnektor, így kénytelenek voltunk kempingben megoldani a töltést. A napelemes töltővel az a gond, hogy nagyon lassan töltenek és törékenyek, emiatt nem praktikus egy gyalogolós, csomagolós túrán. A powerbank meg plusz súly és csak vészmegoldás, de inkább teher lett volna végig. Azt is pluszban kell tölteni, egy tömött vonaton meg kevés szabad konnektort talál az ember és nehéz is figyelni rájuk. Ha viszonylag jó a telefon akkuja és mindig gondosan ki van kapcsolva, nem lehet gond. Internetet csak netkávézóban vagy tourist infoban találhat az ember. A netkávézó pénzbe kerül természetesen, meg nyugaton már inkább nem is kávézók vannak, csak net és telefon szolgáltatóhelyek. Ilyen helyre kétszer sikerült betévedni, a videókat próbáltam feltölteni, hogy ne kelljen még egy SD kártyát venni, de mivel nagyon sokáig tartott volna, inkább vettem egy plusz kártyát. A tourist info volt a túránk egyik legjobb barátja: könnyen tájékozódhatsz a helyi körülményekről, látványosságokról, adnak térképet (kivéve Rómában, de ott is lehet ingyen szerezni az első hotelben, ami szembejön), le lehet ülni, általában van net, lehet tölteni az eszközöket. Tourist info pályaudvarokon található leginkább, vagy ha nem akkor a pályaudvar információja elirányít (pl. Párizs).

GoPro, a hozzám hasonló kalandorok kamerája (Forrás)

A videókhoz GoPro Hero 3+ black editiont használtam, nagyon kicsi és könnyű, víz- és ütésálló. Jó dolog, hogy videózás közben öt másodpercenként tud fotózni, a fotókat rögtön lehet válogatni wifin keresztül a mobilon és feltölteni, hogy lássák az ismerősök, minden rendben van. Vittem hozzá (meg máshoz is) szigetelő szalagot, egy csőbilincset (amit egy botra rögzítettem, megalkotva a tökéletes szelfi botot: lassan merül a vízben, mászás közben szájba vehető, hogy mindkét kezet használni lehessen, le lehet szúrni a földbe, nem feltűnő, inkább fegyvernek nézik, ezért nem akarják ellopni), és két kis állványt. A csőbilincs másfél hét után eltört, ezért az egyik tripodot rögzítettem szigszalaggal a botra, ez is többször eltört, de valahogy mindig visszavarázsoltam az életbe. A kis tripod ebayes, gorillapodra hasonlít, jól jön, ha nem tudod leszúrni a botot sehova. Két darab, class 10es, 16 GB-os SD kártyát vittem, ehhez vettem Rómában egy harmadikat, így már elégnek bizonyult, nem kell mindent ész nélkül filmezni. A töltést a mobilhoz hasonlóan vonaton, kempingben vagy tourist infon intéztük, kikapcsolt állapotban nem merül sokat. Full HD, 30 FPSben vettem (5mp-ként fényképezve), az ugrálásokat 60, vagy 120 FPSben, kisebb felbontással.
Zenehallgatáshoz a barátnőm Ipod Shuffle-jét vittük, ez az eszköz is lassan merül, kicsi. Tökéletes is lett volna, csak két és fél hét után tönkrement a töltője, amit sehol sem lehet kapni, úgyhogy a továbbiakban énekeltünk. Elektronikus eszközként vittünk még magunkkal két digitális, olcsó dechatlonos órát is, érhető okokból.

Hazánkon kívül, csak Olaszországban találkoztunk ilyen, régi típusú toalettel. WC papír vitele is erősen ajánlott, a portugáloknál például saját papír használata dívik a kempingekben

A cikk következő része hamarosan érkezik, elindulunk életünk eddigi legjobb és sokáig emlegetett túrájára. Lesz róla videó, írás, minden, ami kell. Ha lusta voltál elolvasni vagy csak audio-vizuális típus vagy és szeretnéd, hogy ebből a cikkből és az előző részből, tehát a felszerelésből és tervezésből összeállítsak egy videót lájkold Facebook oldalunkat és a két cikket is! Ha összegyűlik összesen 100 lájk, akkor megcsinálom a videót. Az előző cikket 48-an kedveltétek, úgyhogy erre van reális esély! A videókat Youtube csatornánkon is elérhetitek majd,amire szintén érdemes feliratkozni! Bármi egyéb kérdésre is szívesen válaszolok, akár hozzászólásban alant, akár emailben, amit megtaláltok a nevemmel fémjelzett szerkesztői adatlapon!